Sztuczna inteligencja

Czy komputery potrafią myśleć? - warsztaty wakacyjne z robotyki dla licealistów

Sztuczna inteligencja jest tematem popularnym, szczególnie w ostatnim czasie oraz powszechnie spotykanym (przynajmniej zdaniem sprzedawców) w przedmiotach i urządzeniach otaczających nas na co dzień. Programy wygrywające z ludźmi w szachy, inteligentne samochody, linie produkcyjne ale także telefony, lodówki, a nawet odkurzacze. Filmy o tematyce science fiction aż prześcigają się w koncepcjach apokalipsy sprowadzonej przez inteligentne maszyny, lecz czy obecna nauka jest w stanie sprostać tym oczekiwaniom? Czy możemy spać spokojnie w jednym domu z inteligentną mikrofalówką?

Cel warsztatów 

Uczestnicy warsztatów nie tylko poznają odpowiedź na te i wiele innych pytań, ale również sami przygotują programy wykorzystujące stosowane współcześnie algorytmy sztucznej inteligencji. Celem warsztatu jest przybliżenie obecnego stanu wiedzy w zakresie sztucznej inteligencji oraz pokazanie potencjalnych zastosowań dla tej dziedziny wiedzy. Warsztat ten jest również znakomitą okazją dla zastosowania oraz rozwijania zdobytych już umiejętności z zakresu programowania.

Uwaga! Warunkiem uczestnictwa w warsztacie jest podstawowa znajomość C/C++ lub innego języka programowania.

sztuczna inteligencja

Program warsztatów

Dzień pierwszy
Wstęp i powtórzenie C/C++
Pierwszy dzień poświęcimy na powtórzenie zasad programowania w języku C/C++. Będzie on podstawowym narzędziem pracy w kolejnych dniach warsztatu. Będzie to jedynie powtórzenie, dlatego niezbędna jest wcześniejsza znajomość podstaw tego języka lub innego, podobnego.
W drugiej części zajęć zajmiemy się podstawowymi pojęciami sztucznej inteligencji, historią tej dziedziny wiedzy oraz jej obecnymi zastosowaniami.

Dzień drugi
Algorytmy grafowe
Wiele problemów można rozwiązać przez odpowiednią ich prezentację w postaci grafu. Zajmiemy się prezentacją typowych problemów grafowych oraz algorytmów pozwalających na ich rozwiązanie. Uczestnicy warsztatów sami napiszą program rozwiązujący jeden z tych problemów.

Dzień trzeci
Algorytmy genetyczne
Wiele nawet bardzo złożonych problemów można rozwiązać kopiując mechanizmy znane z natury. Ewolucja w wykonaniu programistycznym potrafi zadziwić! Ciekawe jak z takim zadaniem poradzą sobie uczestnicy warsztatów?

Dzień czwarty
Zagrajmy!
Jednym z najpowszechniejszych i najstarszych zastosowań sztucznej inteligencji są gry komputerowe. Czas napisać coś samemu! Kółko i krzyżyk? A może coś bardziej zaawansowanego? Ktoś chce pograć w szachy?

Dzień piąty
Logika górą, czyli dalej gramy
Ostatnim, poruszanym na warsztatach, tematem będą systemy zwane agentami logicznymi. Jest to sztuczna inteligencja w wydaniu najbliższym, spośród omawianych tematów, wyobrażeniom filmowym. Czas sprostać tym oczekiwaniom! Przygotujemy kolejną grę – World of Wumpus, w której bohater ma za zadanie przetrwać we wrogim świecie, znając zbiór reguł rządzących tym światem.

Prowadzący warsztaty

Inż. Tomasz Łuczyński

autonomiczny robot Jacobs Robotics Team na zawodachZ wykształcenia automatyk, robotyk, absolwent Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Obecnie doktorant na prestiżowej prywatnej uczelni badawczej Jacobs University w Bremie, w Niemczech. Członek Jacobs Robotics Team – zespołu badawczego specjalizującego się w zagadnieniach związanych z robotyką mobilną i sztuczną inteligencją.

Szczególnie interesuje się algorytmami sztucznej inteligencji symulującymi działanie ludzkiego mózgu. W ramach pracy zawodowej posiadł doświadczenie zarówno jako inżynier konstruktor (praca w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów), jak i jako programista (praca w Instytucie Maszyn Matematycznych).

Prywatnie żeglarz, kajakarz i wioślarz (były zawodnik MKS “Dwójka” Warszawa i AZS Politechnika Warszawska). Lubi dobrą książkę, jazdę na rowerze i nartach. Doświadczony wychowawca – od 2009 roku pracuje jako opiekun i instruktor na obozach dla dzieci i młodzieży.