Robotyka

Robotyka w wersji LEGO Mindstorms NXT 2.0 – warsztaty wakacyjne z robotyki dla gimnazjalistów.

Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi z robotyką oraz mechatroniką poprzez realizację własnych robotów. W trakcie zajęć wykorzystywane będą zestawy klocków Lego MindStorms NXT 2.0 oraz proste środowisko do ich zaprogramowania. Zajęcia skierowane są do wszystkich osób zainteresowanych robotyką oraz planujących studiowanie kierunków takich jak robotyka lub mechanika i budowa maszyn.

LEGO Mindstorms NXT jest zestawem z serii LEGO Mindstorms, posiadającym elementy umożliwiające skonstruowanie robotów, które potrafią poruszać się i komunikować z otoczeniem. Graficzny, intuicyjny język programowania pozwala zgłębiać tajniki programowania oraz strukturę algorytmów. Sercem nowego systemu jest programowalna za pomocą komputera „kostka” (z ang. brick) NXT, wyposażona w 32-bitowy procesor oraz cztery porty wejścia i trzy wyjścia do komunikacji z sensorami oraz innymi urządzeniami.

W trakcie warsztatów uczestnicy zostaną podzieleni na 3 osobowe zespoły, z których każdy będzie miał za zadanie zbudować i zaprogramować na kolejnych panelach roboty o coraz bardziej zaawansowanej konstrukcji i wykonujących coraz bardziej rozbudowane funkcje. Każdego dnia uczestnicy będą przechodzić na wyższy poziom: od pierwszego do piątego.

Program warsztatów

Dzień pierwszy

Pierwszy dzień rozpocznie się krótkim wstępem teoretycznym do robotyki i mechatroniki. Zostaną omówione dostępne rodzaje czujników i struktura programu, w którym będą powstawały programy sterujące robotami. Następnie uczestnicy wykonają takie modele robotów jak: robot jaszczurka, poruszający się na gąsienicach czołg strzelający kolorowymi kulkamirobot sortujący kulki i android niepozwalający się oszukać.

Dzień drugi

Podczas drugiego dnia uczestnicy dowiedzą się jak działają i czym się różnią od siebie żyroskopy i akcelerometry, a następnie zbudują roboty z wykorzystaniem właśnie tych czujników i je zaprogramują. Przykładowymi robotami mogą być wyrzutnia kulek podążająca za ruchem ręki, dwukołowy rower czy też prosta wersja Segway’a.

Dzień trzeci

Uczestnicy skonstruują kołowy lub szynowy pojazd, którym będą mogli zdalnie sterować pilotem na podczerwień lub za pomocą najnowszej generacji telefonów komórkowych wyposażonych w moduł Bluetooth i akcelerometry. Będą musieli również napisać program, który uczyni z robota autonomiczną jednostkę, której celem będzie poruszanie się w labiryncie zbudowanym przez uczestników, omijając przeszkody stojące i różnokolorowe plamy – teoretyczne wycieki. Odbędą się również zawody robotów, między zespołami.

Dzień czwarty

W trakcie czwartego dnia uczestnicy skupią się na rozwiniętym programowaniu i konstrukcji robotów, wykonujących określone zadania przedstawione na początku zajęć.

Dzień piąty

Poziom piąty warsztatów będzie oparty o pomysły własne uczestników i ich realizację, obejmujące zarówno stworzenie konstrukcji, jak i odpowiednie zaprogramowanie przygotowanego modelu. Przykładem takiego robota może być tzw. Linefollower – robot podążający po linii w danym kolorze, umożliwiający uczestnikom m.in. przeprowadzenie zawodów, w trakcie których roboty będą musiały jak najszybciej pokonać przygotowany tor przeszkód.

Prowadzący warsztaty

Piotr Głuchowski

Student III roku wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej na specjalności Informatyczne Systemy Zarządzania. Od ponad 2 lat prowadzi zajęcia związane z robotyką i mechatroniką dla szkół podstawowych,  gimnazjów i liceów.  Posiada praktyczną wiedzę zarówno z zakresu konstrukcji i mechaniki jak i programowania.
Prywatnie pasjonat fantastyki i gier planszowych

inż. Agata Kołodziejczyk

AgataKStudentka I roku studiów magisterskich Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej na kierunku Technologia Chemiczna. Bierze aktywny udział w życiu studenckim, jest członkiem Chemicznego Koła Naukowego „Flogiston”, którego w latach 2013 – 2014 była prezesem, a także członkiem Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Wydziały Chemicznego „Klatrat”. Brała udział w wielu polskich Festiwalach Nauki (Festiwalu Nauki Małego Człowieka, Festiwalu Nauki Polskiego Radia), a także światowych – Korea Science and Creativity Festival, gdzie wprowadzała uczestników w magiczny świat nauki.
Robotyką zainteresowała się kilka lat temu. Teraz to jej hobby, którym zaraża dzieci i młodzież.

 

 

A tu kilka filmów z robotami w roli głównej: